torsdag 23. juni 2016

1800-tal på Ekeberg.

Detta blir en liten fortsättning på mitt förra inlägg, där jag slog ett slag för Ekebergrestaurangen, som serverade oss lunch i strålande sol i söndags.  Vi valde att avsluta vår lunch med kaffe hos grannen, nämligen Karlsborg Spiseforretning, som huserar i en gul trävilla från 1863, även den med ljuvlig utsikt över Oslofjorden. 



Cafeet, eller Kolonialen som de själva kallar sig, serverar kaffe från Norð och nybakta bullar, som faktiskt var varma när vi fick dem! Underbart! 

Huset har sällskapslokaler, med restaurerade originaldetaljer, som tidsriktiga tapeter, takmålningar, kakelugnar och mönstermålade trägolv. Som en kontrast till detta, sitter man i möbler från vår tid, vilket jag inte helt kan bestämma mig för om jag gillar eller inte. Kanske mer bekvämt, men jag hade nog föredragit en mer genomförd stil i interiören. 


















Utsikten alltså. Inte mycket som slår den här i Oslo.






Det där om skulpturparken får jag nog spara till en annan dag, 
för att skona er från ett allt för långt inlägg idag.

Senare idag åker vi till Tjörn för att fira midsommar, en tradition vi har sedan 6 år tillbaka. Glädjer mig till att möta fina människor, klä midsommarstång, och att se barnen leka fritt på ängen där vi bor. God mat, lekar och båttur står också på schemat, om vädret tillåter. 

Vi hörs! Ha en fin dag!

/ Ida

Foto: Ida Svensson / Formidabel Expo 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar