søndag 27. januar 2013

Sigrids formidabla Pavlova.

Jag är väldigt intresserad av mat. Det kommer från flera olika håll, och på något sätt finns det alltid matgalna folk i mitt liv. Mormor och hennes ungerska långkok. Farmors briljanta, klassiska, svenska husmanskost. Min exsambo Oscars yrke som gourmetkock. Mitt jobb på hotell för 10 år sedan, från var jag fortfarande har riktigt nära vänner, men bara från kökspersonalen. Alla hjälper till att hålla intresset uppe. Kanske ingen överraskning att jag följer t ex Sveriges Mästerkock på ett närmast maniskt sätt? Det är heligt för mig, och står på automatisk serieinspelning varje vecka. Förra veckan var 2012 års vinnare, Sigrid Barany, i studion, och gav deltagarna i uppgift att laga sin paradrätt Pavlova. Det är en söt och syrlig dessert som både smakar och ser fantastisk ut. Ganska enkel att göra också, insåg jag när jag försökte mig på att laga den själv. Marängbotten, lime&passions-curd, vispad grädde och färsk frukt är en strålande kombination, jag lovar! Jag valde att pynta lite extra med torkade ätbara blommor också, vilket gjorde det hela ännu vackrare.
Sigrid, som för övrigt, precis som mig, har ungerska anor, har självklart också en blogg.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar