søndag 20. januar 2013

Those are a few of my favorite things.....

Man har ju sina små favoriter. Sina små älsklingar som kanske inte alltid har en logisk och självklar förklaring till varför. Som inte nödvändigtvis är en skönhet i andras ögon, men som genom framförallt minnen blir vackrast i hela världen. Detta är några få av mina.


Bild 1: Sprattelballerina, tillverkad av gamla fruktlådor. Köpt i numera nerlagda butiken Aschebergsgatan 24, i Göteborg. Butiken finns fortfarande som webshop.



Bild 2: Gamla skoblock, från butiken Raw Materials i Amsterdam. De är så vackra, med sina små skavanker. Sneda spikar, hack och handskrivna kom-i-håg-noteringar.

Bild 3: Stort, tjockt och massivt mässings-&. Jag tiggde till mig detta från en sov&bad-butik, när jag jobbade som dekoratör på Steen & Strøm. De bygde om och tänkte kasta den lilla skatten!

Lilla Katekesen från 1825, från vindsloftet i sommarstugan. Det är en otrolig känsla att rota i gamla amerikakoffertar, i byrålådor och i musgnagda trälådor från Svenska Sockerbolaget. Speciellt när det är klenoder från ens egna förfäder man rotar bland. Denna lilla sönderbläddrade bok kommer därifrån. Halsband från Afrikahuset i Varberg, vykort från Kvart Interiör i Göteborg.



Bild 4: Lilla fågeln i trä har jag fått av lillasyster i julklapp. Ljusstaken har jag köpt av min kära vän Joanna Bagge, som driver Kvart Interiör i Göteborg. Kruset/vasen heter faktiskt Ida, och säljs av en annan kär vän, Christina Holen i Hvit Tråd, på Gjøvik. Den är designad av systrarna Sidsel & Ingvild i nettbutikken Ment. Papphorn från Hvit Tråd, äkta horn från pappas kompis Niklas. Tavlorna i bakgrunden är ett litet DIY projekt som jag kan komma tillbaka till en annan gång.



Bild 5: Jag älskar vitt obehandlat porslin med sin matta, vackra yta. Delar av min samling är gåvor. Agnete har gett mig mus-ljuslyktan, den är köpt i New York. Fågeln har jag fått av svägerska Anna, den är från Artilleriet i Göteborg. Ljuslyktan med små hål i, kommer från Culina, en gåva från mina samarbetspartners där. Liten kruka med lock är en julklapp från lillasyster.


Bild 6: Jag upptäckte trenden med de stora glasvaserna, på en mässa i Paris för ett antal år sedan. Vaserna, som ju egentligen är sk vinballonger, dvs behållare man jäser vin i, fanns plötsligt på var och varannan blogg, i framförallt utländska inredningstidningar, och inte långt senare även att köpa hos många leverantörer, fast i nyproduktion så klart. Jag känner nästan att jag blir lite provocerad av priserna för pjäserna i butik. Inte ovanligt att man hittar dem för mellan 1000-2000 kr! Ett tips: köp dem på loppmarknad istället. Det finns alltid flera ex att få tag på, som oftast kamouflerad i en korg med någon slags hö mellan flaska och korg. Jag hittade 3 stk för några år sedan, för 20 kr/stk. Då fick jag även korgarna på köpet, och i och för sig 2 döda möss i en av flaskorna.
Bilden i bakgrunden är en affisch från en utställning på Moderna Museet i Stockholm. En aha-upplevelse för mig när jag upptäckte denna fantastiska fotograf, nämligen Sally Mann. Får du chansen att se hennes verk, så se till att göra det!
Keruben som håller en fruktskål på huvudet, är en liten figur i odefinierbar metall, som jag har ärvt från min farmor och farfar.

Foto: Ida Svensson

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar