søndag 24. april 2016

DIY-Personlig textilvas.



Här kommer ett enkelt tips på hängande textilvaser, som jag tror vem som helst klarar av att tillverka, så länge du har några tomflaskor av valfri sort, några stuvbitar, valfri typ av band till upphängning och en symaskin. Du behöver inte ens vara duktig på symaskinen, eftersom stilen gärna skall vara lite kontrollerat slarvig.






Jag har valt att använda 3 olika tyger till mina vaser. Jeanstyg från ett par avklippta  jeans, en grön mockarest, och ett grafiskt mönstrat bommulstyg. Allt i samma färgskala eftersom jag vill att de skall hänga tillsammans.

Jag börjar med att teckna en ram på baksidan av tyget runt en flaska, med ca 4 cm sömsmån. Detta gör jag 2 gånger. 

Så syr jag ihop de 2 delarna, med sömmen ut, för en lite grov känsla. Jag bryr mig inte om att nåla, mäta eller att klippa av fransar och alla lösa trådar, det hjälper till att understryka rufsigheten. Om man vill ha en liten rolig detalj kan det vara fint med en tråd i en kontrastfärg.




Innan jag syr ihop den sista biten, lägger jag till upphängsbandet, i mitt fall ett läderband.
Tänk på att inte göra öppningen för liten, flaskan skall ju också få plats i textilvasen.

Färdigt! 



Foto: Ida Svensson / Formidabel Expo




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar