tirsdag 3. mai 2016

DIY-Förenklad Macramé

Macramé i ny tappning hittar man lite överallt just nu, och mitt nostalgiska hjärta slår så klart lite extra över företeelser som jag allaredan har upplevt som barn. Alla hade ju macramé på 70 och 80-talet i någon form. Då var det i stort sett alltid i form av hängande amplar till krukväxter, eller som väggdekoration, och alltid producerat i naturfärgat hamparep.

Det finns mycket nyproducerad macramé, fortfarande ofta som amplar, t ex här, en skinnvariant inspirerad av just macramé här eller varför inte denna serien?

Inspirerad av detta, kommer här ett tips på en väldigt förenklad variant av knytningen.


Du behöver; Tråd eller annan valfritt knytbart garn, band el dyl, som du mäter upp i 8 lika längder. Du må ta i beräkning att tråden skall räcka till upphäng, knutar och själva krukan eller vasen/glaset som skall hängas upp. Jag har valt att använda mig av ett dricksglas som jag tycker om storlek och form på, och som passar just där jag har tänkt att hänga den.



Finn en plats att fästa trådarna på, för att göra det enkelt att knyta samman trådarna. Jag har valt att först fästa trådarna i en nyckelring, som jag sedan har hängt på kylsåpsdörrens handtag.



Nu börjar du knyta ihop trådarna, 2 och 2, med start ca 1/3-del ned från toppen. 

Så tar du en tråd och parar ihop med en tråd från paret vid sidan om, som vist på bilden. Tänk dig att du skall skapa ett slags rutnät av trådarna.
Till sist klipper du av den evt ojämna avslutningen, så att du får en fin tofs i botten.
Jag har valt att göra den enklaste av de enkla, men det är självklart fritt fram att experimentera med både pärlor, extra knutar, eller varför inte gå all-in och göra lite mer avancerade knutar? För dig som har tid, kolla in beskrivning och kurs!

                                                                   Voila! 


Foto: Ida Svensson / Formidabel Expo



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar