tirsdag 10. mai 2016

Trädgårdsdrömmar.

Vi bor i ett radhus sedan ett par år tillbaka. Lite visste jag, innan vi flyttade hit, hur mycket tankeverksamhet och pengar man kan lägga på ett förhållandevis litet hus, och en närmast minimal trädgård. Jag tänker på lösningar och ideer på förvaring, sittplatser, odlingar och torkmöjligheter för tvätten, i stort sett dagligen nu när vädret välkomnar oss ut.  Jag använder Pinterest för att samla tankarna, och drömmer om frodiga klängerväxter och loungemöblemang med kuddar som man slipper ta in på natten. 
I verkligheten samlar vi kuddarna i en ganska så gräslig plastkista, eftersom det är det enda sättet att slippa fuktiga och mögliga kuddar. Ge mig gärna förslag på bättre lösningar!
Och ett trädäck kan vi bara fantisera om tillsvidare, vi står istället ut med stenplattor modell enkel. Och så är det förvaringen. Gräsklippare, räfsor och barnens leksaker samsas just nu i en carport, med vattenslangar och gödselsäckar. Det är stökigt helt enkelt. 
Men. Man kan ju alltid drömma......

Here we go!





Växthus / Redskapsskjul "Gardenshed", designet av finska arkitektbyrån Avanto Architects
och Linda Bergroth från designbyrån Hel Yes! Vet inte ens om vi hade fått plats med den i vår trädgård, men som sagt.....det är bara en dröm. 


Patricia Urquiola, denna spanjorska bara älskar jag! Hon skapar de mest fantastiska möbler, prylar, tyger, inredningar. Om du inte känner till henne, kolla in hennes verk här.
Denna dagbädd hade passat så fantastiskt bra på vår takterass. Och priset? 147.700.- Som hittat. (Kunne man ha byggt en själv, inspirerad av denna?)


Postlådor kanske inte kvalificerar till trädgården, men huset kunne det gärna fått vara en del av. Snyggaste postlådan jag har skådat! Den heter passande "Clutch" och är från Garden Glory.








Snygga trädgårdsredskap finns det ju faktiskt en del av nu för tiden, med fina trähandtag, läder och, mässingsdetaljer osv. Men att förvara dem är ju alltid ett gissel, vilket De Castelli har funnit en estetisk lösning på. Denna flyger rätt in på önskelistan. 
En lite mer modern eldkorg, funkis-inspirerad, från Röshult, hade verkligen passat tillsammans med vårt hus. Ett bra alternativ till de mer sedda korgarna i traditionell rund form.





En designikon vid detta laget. Shady Lace från designkollektivet från Holland, Droog Design. Underbart, busigt och vackert på samma gång.




Och så gröna plantor så klart! Massor, stora och i olika höjder skall det vara. Jag går för Eukalyptus för sin skönhet och framför allt lukt. Fikonträdet för att den bär de coolaste bladen. Och Olivträdet för att ge mig en känsla av medelhavet.

(Här går jag bet på bildkällor. Någon som vet?)


Sist men inte alls oviktigt; Tänk att kunna plocka en sådan här bukett i sin egen trädgård!
Jag sa ju att det var lov att drömma.....



Alla bilder från producenterna, där inget annat angivits.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar