onsdag 4. mai 2016

Vintage-en liten loppisguide.

Den stora loppissäsongen har startat!
Ett tydligt vårtecken för oss som älskar att göra vintagefynd.
Själv borde jag ha något slags köpstopp, eftersom det definitivt 
inte är plats till mer prylar här hemma, och det där med "1 in-1 ut" funkar 
inte med mig. Jag har ju fäst mig vid det jag har köpt ända in i hjärtat!

Här kommer mina tips på vad som är smart att leta efter,
istället för att köpa nytt. 
 PS Allt på bilderna är 
köpt för max en 50-lapp.DS 

KERAMIK

Just nu väldigt i tiden, vilket tids nog kommer att
 återspeglas i priserna även på loppisar. Men än så länge kan
 man fortfarande göra fantastiska fynd. 

Personligen gillar jag mattglaserad keramik, gärna i vasform.
Kan lyfta det tråkigaste stilleben till oanade höjder, antingen som 
huvudobjekt, eller som här i en samling med sina bästa vänner.

Var noga med att kolla märke, signatur och/eller stämpling
 undertill, så att du inte kommer hem 
med en skickligt nyproducerad pjäs. Och om du 
tänker på värde, så måste du vara säker på att det inte 
finns lagningar, sprickor eller stötta kanter. 







HUSGERÅD

Är det någon som använder det ordet längre? Kanske inte! 
Köksprylar! Det finns så mycket fint att hitta, om man som jag inte 
är så känslig på att andra har skapat en historia med en stekspade
eller ett rivjärn före mig. 

För att undgå tankar på ohygien håller jag mig i huvudsak till rostfritt stål.
Trä får bara följa med i handtagsform, och då skall det vara utan sprickor.
Jag väljer helt bort plast och trä i t ex skärbrädor. Det känns helt enkelt inte så 
fräscht, tycker jag.




TEXTIL

Här kan man stöta på samma problem som med köksprylarna. 
Nämligen att det kan kännas lite ohygieniskt med t ex sängkläder
som någon annan har använt. Men låt inte det skrämma dig. Det 
är faktiskt bara att först blötlägga i kallt vatten, och sedan tvätta i 90 grader, för att få 
bort gamla gulnade fläckar.
(Som i regel INTE är det du tror. Vita textilier blir gula pga ljuskänslighet, vilket man ser
genom att det oftast är gult i ett mönster efter hur tyget har legat vikt.)

Jag brukar kolla efter fint broderade och knypplade sängkläder, 
eller härligt urtvättade kökshanddukar i linne. Eftersom jag inte är helt konsekvent 
i min stil alltid, så kan det också slinka med ett mjuktvättat, storblommigt
60 eller 70-talspåslakan, antagligen eftersom det
 väcker den nostalgiska ådran i mig!  






FÖR DIG SOM BLIR SUGEN ATT GÅ PÅ LOPPIS I OSLOOMRÅDET, 
KOLLA IN DENNA SIDA!



FOTO; Ida Svensson / Formidabel Expo





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar