torsdag 7. juli 2016

Midsommar

Lite sent kanske, men så kan det vara ibland. Min vecka efter midsommar har bl a bestått av efterlängtad tid tillsammans med min fantastiska 16-åriga systerdotter, en möhippa, 14 (!) timmar i bil med barnen, 7 timmar till Småland och 7 timmar tillbaka. Ena vägen helt själv.
Puh! Så först nu har jag haft möjlighet att sätta mig vid datorn. Helt sant!

Vi firar midsommar tillsammans med min bror och hans fina familj på Tjörn, 
en tradition vi har haft i 6 år nu.
 Vi tramsar inte med midsommartraditionerna, så varje år ser ungefär likadan ut. Förutom att det blir roligare för varje år som går, eftersom alla involverade är i en period i livet där det produceras barn.

Vi ankommer alltid på torsdagen, inlogerar oss, och äter middag tillsammans. Lägger upp en plan för hur morgondagen skall organiseras innan resten av alla ditresande gäster dyker upp. Totalt brukar vi vara ca 30 pers, plus barn och hundar.
 Vem gör vad? Midsommarstången skall kläs, maten skall förberedas, kransar skall bindas, tält skall slås upp, lekarna skall förberedas och borden skall bäras fram och dukas. 
Allt skall lövas och blomsterdekoreras, och inte minst  ska det finnas tid för alla 
att göra sig fina.



Jag och Sixten hann med en promenad till Vik, 
för att leta efter blommor till kransar och vaser.


Badtemperaturen var helt ok i år.










Hittade massor av fina blommor, alla vilda så klart. Så det blev en midsommarselfie med honungsrosor, klöver, åkerklocka, lupiner, ekbräken, kråkvicker, kaprifol och något som såg ut som en orkidé. (Hoppas att den inte var fridlyst!)




Men denna bestämda lilla fröknen ville hellre ha en i plast. 




När all maten var framdukad insåg vi det värst tänkbara. Var är sillen?! 
Tur att butiken fortfarande var öppen.






Min fina bror och hans lilla dotter. Kärlek.




Sammanfattningsvis, en helt härlig och formidabel helg, med fint folk, typiskt midsommarväder, med regn,sol och åska,
små grodorna och bra midsommarstämning.

Foto: Ida Svensson / Formidabel Expo








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar