lørdag 13. august 2016

Vandalorum, Småland

Min blivande man kommer, precis som mig, också från Småland, faktiskt från staden jag blev född, nämligen Värnamo. Mest känt för "Apladalen i Värnamo" kanske, men givetvis också för att vara en del av Sveriges hela härliga möbelrike. 

Värnamo kan faktiskt stoltsera med att vara hemvist för flera designrelaterade namn: Bruno Mathsson, Källemo & Babybjörn för att nämna några. 
Dessutom är det bara en dryg halvtimme att köra till Lammhult, som ju står för Svenssons i Lammhult, Norrgavel och Abstracta bland annat. 
Så vad passar bättre än att placera ett konst och designcenter, med internationell standard, utmed E4:an, i just Värnamo? 

Uppbyggnaden av Vandalorum, som stiftelse och konstarkiv har en lång historia, helt tillbaka till 1958! Du kan läsa mer om hur arbetet fortgick fram till öppningen av den fysiska byggnaden, även kallad konstladan, tecknad av Renzo Piano, här.

Sedan öppningen 2011 har de visat så otroligt många bra utställningar, som jag tyvärr har missat, eftersom jag bor ca 55 mil därifrån. Vad sägs om Mattias Edwalls fotografier av Cirkus Cirkör? Eller Bea Szenfelds makalösa kreationer, som jag också skrev om här. Eller varför inte helt oväntat detta, en barnanpassad utställning om Dick Bruna, skaparen av kaninen Miffy? Och favoriterna. Claesson Koivisto Rune. 

 Själv har jag fått uppleva några utställningar, varje sommar vid det årliga besöket, men då får man ju ta det som finns så att säga.
Vilket ju också kan vara både intressant och spännande, eftersom man då får stifta bekantskap med en konstnär man inte visste något om sedan tidigare. För vår del just denna gång var det skulptören Siwert Lindblom som visades. Riktigt bra utställning, som även uppskattades av 5-åringen i familjen. 

Och om man inte är sugen på pågående utställning, så är det ändå värt ett stopp för att fylla på magen. Mer än godkänd dagens lunch och utsökta bakverk serveras varje vardag, i Restaurang Syltan, som även är öppen på helgerna. 
Eller köpa en present i designshoppen, som också håller en nivå värd att stanna för. 

 Ok, ni fattar. Åk dit bara!


















Foto; Ida Svensson / Formidabel Expo



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar